2012. október 12., péntek

Birsalmasajt



Sok-sok hét eltelt mióta utoljára beléptem kicsi blogomba, rájöttem, hogy ehhez is rengeteg idő kellene, aminek jelenleg igencsak híján vagyok...de mivel egyik kedvenc gyümölcsöm: a birs szezonja beindult, úgy gondoltam ezt a finomságot megosztom másokkal is, elmesélem hogy születik a birsalmasajtunk :).
Minden az illatokkal kezdődik...merthogy a konyhában az asztalon hagyott birsek illata valami fantasztikus!
Ezt a receptet még egy öreg nénitől kaptam és nagyon-nagyon bevált, az egyik ismerősünk azt mondta, amikor kóstolta: "Gyermekkorom íze itt van a számban".



Hozzávalók:

- birsalma, -körte, akár vegyesen is
- cukor (1kg gyümölcspéphez 65-75dkg)
- víz
- citromsav
- dió

Első lépésként ledörzsöljük a szőröcskéket az alma héjáról (én egy mosogatószivacs dörzsis felével teszem)Aztán jön a kemény munka, aki be tudja vonni párját: tegye meg! Ki kell szednünk ugyanis a magházat és a hibás részeket (a birs esetében ez nem túl egyszerű), majd héjastól felkockázzuk és egy nagy edénybe tesszük, amibe előzőleg 3-4dl vízet és egy kiskanál citromlevet öntöttünk. Puhára főzzük 25-35 perc alatt és krumplinyomóval, vagy botmixerrel pépesítjük. Lemérjük a pépünket és ehhez képest adagoljuk a cukrot. Ezután addig főzzük - nagyobb tűznél folyamatosan kavargatva - amíg olyan sűrű, hogy keverés közben látszik a lábas alja. Amikor kész adok hozzá 1-2 kávéskanál citromsavat (2kg gyüminél) és ilyenkor mehet bele a dió is(vagy/és mandula). Ezután sütőpapírral kibélelt formákba öntöm (püspökkenyér, kistorta, stb), pár nap után kifordítom és tovább szárítom időnként megforgatva egészen addig míg a külseje megszikkad.
Majd elcsomagolva (pl celofánban) hónapokig eláll. Ajándéknak is klassz,finom és mutatós ;)
Én erre a receptre esküszöm, bár olvastam olyan is, hogy mikróban főzik mindenestől (mivel mikro-ellenes vagyok ezt nem ajánlom), ha gyorsabban akarjuk elkészíteni inkább használjunk kuktát. Mindenestre megéri a fáradozást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése